
 



2 

 

 

 

SADRŽAJ: 

 
 
I SLOBODA IZRAŽAVANJA ...................................................................... 3 
 
 
II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA .................... 7 
 
 
III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA....................... 12 
 
 
IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 
KOLEKTIVNIH  ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ........................................................................................................... 13 
 
REGULATORNA TELA ................................................................................... 13 
 
DRŽAVNI ORGANI ......................................................................................... 14 
 
KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ...................................................................... 17 
 
 
V  PROCES DIGITALIZACIJE .................................................................... 18 
 
 
VI  PROCES PRIVATIZACIJE ...................................................................... 19 
 
 
VII ZAKLJUĈAK ......................................................................................... 20 
 
 

 

 

 

 

 

 



3 

 

I SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleţeno je više sluĉajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izraţavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Dnevni list Politika je 9.3.2010. godine preneo da policija u Novom Sadu već nekoliko 

dana ĉuva zgradu u kojoj se štampaju „GraĊanski”, „Subotiĉke”, „Kikindske”, „Somborske 

novine”, „Poljoprivredni oglasnik”, ali i magazin „Tabloid”. ObezbeĊenje je postavljeno posle 

prijave vlasnika štamparije da mu je Petar Matijević, vlasnik istoimene mesne industrije, uputio 

niz ozbiljnih pretnji, zahtevajući da stopira štampanje „Tabloida”, lista koji u nekoliko brojeva 

objavljuje kritiĉke napise o Matijeviću. 

 

Zakonom o javnom informisanju, u ĉlanu 2. stav 4, predviĊeno je da niko ne sme da vrši bilo 

kakav fiziĉki ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih 

omete u obavljanju posla. Ĉlanom 149. stav 1. Kriviĉnog zakonika, predviĊeno je da će se onaj ko 

neovlašćeno spreĉi ili ometa štampanje, prodaju ili rasturanje ĉasopisa, novina ili drugih sliĉnih 

štampanih stvari, kazniti novĉanom kaznom ili zatvorom do jedne godine. 

 

1.2. Ratko Kneţević, crnogorski biznismen i nekadašnji saradnik crnogorskog premijera Mila 

Đukanovića, poruĉio je na blogu Daily News Montenegro novinaru Jugoslavu Ćosiću da nije 

„ništa drugaĉiji od ubica i kriminalaca koje, ubacuje, u program“. Kneţevićev tekst, deo je ĉitave 

serije napada na Jugoslava Ćosića i Televiziju B92, koji su usledili nakon što je Ćosić u svoj 

intervju sa crnogorskim opozicionim politiĉarem Nebojšom Medojevićem telefonski ukljuĉio 

biznismena Stanka Subotića. Iako je Medojević u ţivom programu, prihvatio da Subotić bude 

ukljuĉen u razgovor, kasnije je tvrdio da se radilo o nameštaljci i da je o pitanju ukljuĉenja 

morao biti konsultovan pre emisije, a ne dok je ona bila u toku. Inaĉe, Medojević je prethodno 

tvrdio da se Subotić, za kojim je Srbija raspisala poternicu, krije u objektu crnogorske policije na 

Ţabljaku, dok je Subotić, kada je ukljuĉen u program, izjavio da se javlja iz Ţeneve, a Medojevića 

je optuţio da ga javno napada za raĉun srpskih biznismena Miroslava Miškovića i Milana Beka. 

 



4 

 

Stanko Subotić, tereti se u Srbiji za zloupotrebu sluţbenog poloţaja, za šta je zaprećena kazna od 

dve do 12 godina zatvora. Švajcarska, u kojoj Subotić ţivi, odbila je da ga izruĉi jer u njihovom 

zakonodavstvu ne postoji takvo kriviĉno delo kada su u pitanju privatna preduzeća. U 

konkretnom sluĉaju u napadima na Jugoslava Ćosića i Televiziju B92 ukazivalo se da uopšte 

nisu smeli da ukljuĉe u televizijski program lice koje je begunac od zakona u Srbiji. Ovo, 

meĊutim, nije taĉno. Ĉlanom 37. Zakona o javnom informisanju javna glasila obavezana su da 

poštuju pretpostavku nevinosti okrivljenih u kriviĉnom postupku, pa tako i Stanka Subotića, koji 

se nuţno mora tretirati kao nevin, do pravnosnaţne osude. Podsetićemo da je jedan od razloga 

zbog kojeg su mediji protestovali povodom Kodeksa ponašanja emitera Republiĉke radiodifuzne 

agencije (”Sluţbeni glasnik RS”, br. 63/2007), izmeĊu ostalog i to što se ovim kodeksom 

elektronskim medijima zabranjuje da intervjuišu ”poĉinioce” tokom trajanja istrage. U inicijativi 

koju je radi ocene ustavnosti Kodeksa Ustavnom sudu podneo Beogradski centar za ljudska 

prava, upravo se ukazuje da se za apsolutnu zabranu intervjuisanja okrivljenog tokom trajanja 

istrage, bez ikakvog obaziranja na potencijalni interes javnosti, ne moţe reći da je neophodna u 

demokratskom društvu, odnosno da se ne moţe reći da je srazmerna cilju zaštite autoriteta suda, 

niti kojem drugom cilju radi ĉije zaštite se sloboda izraţavanja moţe ograniĉiti. 

 

1.3. U noći izmeĊu 18. i 19.3.2010. godine obijene su prostorije ĉaĉanske TV stanice 

Galaksija, gde su lopovi ukrali tri kamere i diskove sa arhivskim materijalom emisije „Krajem 

naše ulice“ koja se bavila grafitima sa fašistiĉkim porukama u Ĉaĉku. Mišula Petrović, vlasnik i 

direktor te medijske kuće, rekao je da su zaposleni po dolasku na posao zatekli demolirane 

prostorije. Prema njegovim reĉima, poĉupani su kablovi iz zidova, zbog ĉega se informativni 

program oteţano realizuje. “KraĊa nije bila klasiĉna, jer su lopovi ostavili laptopove i mnogo 

vredniju i skuplju opremu, ali su ukrali arhivski materijal. Sumnjamo da oni koje smo u emisiji 

nazvali huliganima pokušavaju da spreĉe emitovanje emisije „Krajem naše ulice”, rekao je 

Petrović.  

 

Zakonom o javnom informisanju, u ĉlanu 2. stav 4, predviĊeno je da niko ne sme da vrši bilo 

kakav uticaj podesan da javno glasilo i njegovo osoblje omete u obavljanju posla. U opisanom 

sluĉaju, pored nekih klasiĉnih kriviĉnih dela (npr. teška kraĊa iz ĉlana 204. Kriviĉnog zakonika), 

moglo bi se raditi i o kriviĉnom delu spreĉavanja emitovanja programa iz ĉlana 149. stav 2. 

Kriviĉnog zakonika, budući da proizilazi da je kraĊom kamera i diskova sa arhivskim 

materijalom, te ĉupanjem kablova, TV Galaksija neovlašćeno spreĉena, odnosno ometena u 

emitovanju televizijskog programa. 



5 

 

1.4. Više medija prenelo je 2.3.2010. godine da su novinarka i snimatelj Sremske televizije 

napadnuti kada su pokušavali da snime poţar u jednoj inĊijskoj hladnjaĉi i da im je tom 

prilikom uništena oprema. Sin vlasnika hladnjaĉe u kojoj je izbio poţar nasrnuo je na 

snimatelja, oteo mu kameru i bacio je na zemlju. Sremska televizija navodi da bi moguć razlog 

ovog ponašanja mogao biti skrivanje pravog uzroka izbijanja poţara, odnosno sumnja da je 

poţar podmetnut kako bi se naplatila šteta od osiguranja. 

 

Zakonom o javnom informisanju, u ĉlanu 2. stav 4, predviĊeno je da niko ne sme da vrši bilo 

kakav fiziĉki ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih 

omete u obavljanju posla. I u opisanom sluĉaju, pored nekih klasiĉnih kriviĉnih dela (npr. 

uništenje i oštećenje tuĊe stvari iz ĉlana 212. Kriviĉnog zakonika), moglo bi se ponovo raditi i o 

kriviĉnom delu spreĉavanja emitovanja programa iz ĉlana 149. stav 2. Kriviĉnog zakonika, 

budući da proizilazi da je uništavanjem opreme, Sremska televizija neovlašćeno spreĉena, 

odnosno ometena u snimanju materijala, odnosno poslediĉno i u emitovanju televizijskog 

programa. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Prvi osnovni sud u Beogradu osudio je 4.3.2010. godine na godinu dana zatvora Stefana 

Hadţiantonovića iz Beograda zbog pretnji upućenih novinarki televizije B92 Brankici Stanković. 

Hadţiantonović, koji je osuĊen za kriviĉno delo ugroţavanje sigurnosti, tokom suĊenja priznao 

je da je novinarki uputio pretnje na društvenoj mreţi „Fejsbuk“ i izvinio joj se. Hadţiantonoviću 

je izreĉena jedinstvena kazna od godinu dana i tri meseca zatvora, pošto je ranije bio uslovno 

osuĊen na ĉetiri meseca zbog kriviĉnog dela nasilniĉko ponašanje. 

 

Ĉlanom 138. stav 1. Kriviĉnog zakonika propisano je da će se onaj ko ugrozi sigurnost nekog lica 

pretnjom da će napasti na njegov ţivot ili telo ili ţivot ili telo njemu bliskog lica, kazniti 

zatvorom do tri godine. Stavom 3. istog ĉlana Zakonika, za sluĉaj da se isto delo uĉini protiv lica 

koje obavlja poslove od javnog znaĉaja u oblasti informisanja, a u vezi sa poslovima koje obavlja, 

predviĊena je kazna zatvora od jedne do osam godina. Kako su pretnje u konkretnom sluĉaju 

upućene u vezi sa sadrţajem emisije Insajder koja se bavila kriviĉnim postupcima iniciranim i 

voĊenim protiv voĊa ekstremnih navijaĉkih grupa, to je u konkretnom sluĉaju zapravo izreĉena 

najniţa mera kazne predviĊena Kriviĉnim zakonikom. 



6 

 

2.2. Pred Osnovnim sudom u Ĉaĉku 15.3.2010. godine poĉelo je suĊenje svešteniku 

Vlastimiru Zlatiću iz sela Šilopaj po privatnoj tuţbi novinara Kurira Zorana Marjanovića iz 

Gornjeg Milanovca. Sveštenik je Marjanoviću u maju prošle godine, posle teksta objavljenog u 

Kuriru i Glasu javnosti, telefonom pretio reĉima: "Pokazaću ti pištolj, proći ćeš kao Ćuruvija...". 

Zlatić je juĉe na prvom pretresu, posle više nedolazaka na sud, negirao navode tuţbe. Postupak 

će biti nastavljen 10. juna. 

 

Pre poslednjih izmena Kriviĉnog zakonika koje su stupile na snagu u septembru prošle godine, 

za ugroţavanje sigurnosti pretnjom da će napasti na ţivot ili telo nekog lica ili nekog njemu 

bliskog, gonilo se iskljuĉivo po privatnoj tuţbi (osim ukoliko se istovremeno pretilo većem broju 

lica ili ako su pretnje izazvale uznemirenost graĊana ili druge teške posledice), a zaprećena je 

bila kazna do jedne godine zatvora. Nakon izmena od septembra, koje se meĊutim ne odnose na 

pretnje uĉinjene ranije, za pretnju upućenu novinaru i u vezi sa njegovim ili njenim novinarskim 

poslom, goni se u svakom sluĉaju po sluţbenoj duţnosti, a zaprećena je kazna od jedne do osam 

godina zatvora. 

 

2.3. Televizija B92 i direktor vesti B92 Sanda Savić, nepravnosnaţno su osuĊeni pred 

Privrednim sudom u Beogradu za privredni prestup, zbog povrede autorskih prava u emisiji 

„Dada Vujasinović – prva ţrtva“, saopštio je advokat oštećenog Nenada Krasavca. B92 najavio je 

ţalbu na prvostepenu presudu. 

 

Predmet spora u ovom konkretnom sluĉaju tiĉe se, pre svega, snimka sudske rekonstrukcije 

smrti novinarke Dade Vujasinović koju su, 1998. godine, pred istraţnim sudijom Okruţnog suda 

u Beogradu, Dobrivojem Gerasimovićem, vršili sudski veštaci Branimir Aleksandrić i Milan 

Kunjadić. Porodica pokojne novinarke nezadovoljna izborom veštaka koji su inicijalno našli da 

je Dada Vujasinović izvršila samoubistvo, traţila je, što je istraţni sudija i odobrio, da se 

rekonstrukcija snima. Devet godina kasnije, a budući da su drugi veštaci koje su sami angaţovali 

našli da se ipak radilo o ubistvu, porodica je ustupila snimak Televiziji B92. Srpska javnost je 

snimak mogla da vidi juna 2007. godine, u emisiji “Dada Vujasinović- prva ţrtva” emitovanoj u 

okviru serijala „B92 istraţuje“. Odmah nakon emitovanja, Nenad Krasavac koji je fiziĉki snimao 

rekonstrukciju, protiv B92 podneo je kriviĉnu prijavu i prijavu za privredni prestup javnom 

tuţilaštvu, tuţbu tadašnjem Okruţnom sudu u Beogradu sa predlogom za odreĊivanje 

privremene mere kojom bi se Televiziji B92 zabranilo da emisiju ponovo prikaţe i prijavu 



7 

 

Republiĉkoj radiodifuznoj agenciji. Osnov prijave i tuţbe bila je navodna povreda autorskih 

prava. Prvostepena presuda za privredni prestup prva je koja je doneta u ovim postupcima. B92 

je izjavio ţalbu. Pretres u kriviĉnom postupku protiv autorke emisije, zakazan je za septembar 

2010. godine. Parniĉni postupak i dalje se vodi. Jedino je Republiĉka radiodifuzna agencija 

prijavu odbacila. Ono što je ovim postupcima meĊutim postignuto, jeste da je emisija o Dadi 

Vujasinović, i snimak u kome se, izmeĊu ostalog, vidi i kako su veštaĉili Aleksandrić i Kunjadić, 

već skoro tri godine nalazi u svojevrsnom bunkeru. U meĊuvremenu, tuţilaštvo je na osnovu 

nalaza drugih angaţovanih veštaka, stalo na poziciju da je novinarka ubijena, a da nije izvršila 

samoubistvo. Istraga je nastavljena. 

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA  

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĊena je, kroz odeljak o slobodi 

izraţavanja.  

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. Kako prenosi dnevni list „24 sata” u broju od 10.3.2010. godine, iako u Radio-televiziji 

Srbije tvrde da su tokom prošle godine pokrenuli postupak protiv 116.000 graĊana koji ne 

plaćaju redovno TV pretplatu, portparol Prvog osnovnog suda u Beogradu, Gordana Vuković, 

izjavila je da je u taj sud stiglo tek oko stotinak predloga za izvršenje. Po tim predlozima još nisu 

doneta rešenja o izvršenju. Ako neredovne platiše ne budu izjavile prigovor u roku od 3 dana od 

prijema rešenja o izvršenju, poĉeće postupak prinudne naplate, a uobiĉajena procedura je da se 

popiše pokretna imovina ili da se stavi zabrana na raspolaganje primanja. Broj obveznika 

pretplate, prema podacima RTS-a, kreće se od 1,4 do 1,5 miliona, a pretplatu uredno plaća 

izmeĊu 720.000 i 780.000 graĊana, dok izmeĊu 680.000 i 780.000 njih to ĉini delimiĉno. 

Aleksandar Tijanić, generalni direktor javnog servisa, za „24 sata” je rekao da oĉekuje da novac, 

koji nedostaje RTS-u usled neredovnog plaćanja pretplate, bude nadoknaĊen iz drţavnog 



8 

 

budţeta. On je ocenio da je to neophodno kako bi se obezbedila „stabilnost u finansiranju i 

oĉuvala nezavisnost RTS-a”. 

 

Zakonom o radiodifuziji predviĊeno je da se delatnosti ustanova javnog radiodifuznog servisa 

koje se odnose na ostvarivanje opšteg interesa utvrĊenog zakonom, finansiraju radio 

televizijskom pretplatom. RTS se u više navrata ţalio na nizak procenat naplativosti pretplate, 

kratke rokove zastarevanja prava na sudsko izvršenje i na sporost i neefikasnost pravosuĊa. Ono 

što meĊutim ĉudi jeste da pri ĉinjenici da postoji izmeĊu 680.000 i 780.000 neredovnih platiša, 

RTS navodi da pokreće samo 116.000 postupaka. TakoĊe, ĉudi i ĉinjenica da Prvi osnovni sud u 

Beogradu potvrĊuje prijem tek stotinak predloga za izvršenje, te navodi na sumnju da 

informacije o broju pokrenutih postupaka koje RTS iznosi, ne odgovaraju stvarnim ĉinjenicama. 

Sa druge strane, predlog Aleksandra Tijanića, da se nedostajuća sredstva za finansiranje javnog 

servisa nadoknade iz budţeta, otvara brojna druga pitanja. Jedno je da li sredstva nedostaju 

usled neredovnog plaćanja pretplate, ili s druge strane usled RTS-ovog neadekvatnog korišćenja 

raspoloţivih pravnih sredstava za obezbeĊivanje naplate. Moţe se postaviti i pitanje mere u kojoj 

bi nezavisnost javnog servisa bila ugroţena direktnim budţetskim finansiranjem, odnosno mere 

u kojoj bi javni servis finansiran direktno iz budţeta bio u stanju da ispuni svoju zakonsku 

obavezu obezbeĊivanja zaštite programa koje proizvodi i emituje, a posebno programa 

informativnog sadrţaja od bilo kakvog uticaja vlasti. TakoĊe, polazeći od ĉinjenice da javni 

servis konkuriše komercijalnim televizijama na trţištu oglašavanja, direktno budţetsko 

finansiranje moglo bi da naruši konkurenciju na tom trţištu. U skladu sa prošle godine 

usvojenim Zakonom o kontroli drţavne pomoći, drţavna pomoć dodeljena u bilo kom obliku, 

koja narušava ili preti da naruši konkurenciju na trţištu, nije dozvoljena. Zakon, doduše, 

predviĊa izuzetke, ali je pitanje da li je neki od tih izuzetaka primenljiv u konkretnom sluĉaju. 

Mišljenje autora ovog izveštaja je da bi rešenje realnog problema niskog procenta naplativosti 

pretplate, trebalo traţiti na planu mera kojima bi se podsticao porast naplativosti, a ne u 

povratku na neposredno budţetsko finansiranje. 

 

2.2. Savet Republiĉke radiodifuzne agencije doneo je odluku o raspisivanju Javnog konkursa 

za izdavanje dozvola za emitovanje radio i/ili televizijskog programa, i to jedne lokalne dozvole 

za televiziju i dve regionalne i 50 lokalnih dozvola za radio. 

 



9 

 

Zakonom o radiodifuziji predviĊeno je da se Javni konkurs obavezno raspisuje kada na osnovu 

Plana raspodele radio frekvencija postoje mogućnosti za izdavanje novih dozvola za emitovanje 

programa. Poslednje izmene Plana raspodele objavljene su u Sluţbenom glasniku od 15. januara 

2010. godine. Asocijacije emitera, a posebno ANEM, protestovali su povodom raspisivanja 

konkursa. Po saznanjima autora ovog izveštaja, cilj izmene Plana raspodele i unošenja jednog 

broja novih frekvencija u isti, bio je da se obezbede resursi za dopunska pokrivanja, a ne za 

izdavanje novih dozvola za emitovanje. Naime, Zakonom o radiodifuziji, u ĉlanu 58, predviĊeno 

je da emiteri ĉija ţeljena zona servisa nije pokrivena u celini, mogu podneti zahtev za dopunsko 

pokrivanje. Zahtevu za dopunsko pokrivanje, s druge strane, nemoguće je udovoljiti, ako 

frekvencija potrebna za dopunsko pokrivanje nije predviĊena Planom raspodele. Raspisivanjem 

najnovijeg Javnog konkursa, Republiĉka radiodifuzna agencija odrţava situaciju u kojoj ĉlan 58. 

Zakona o radiodifuziji ostaje mrtvo slovo na papiru, a postojeći emiteri onemogućeni da 

apliciraju za dopunsko pokrivanje. TakoĊe, pitanje broja i vrste emitera i njihovih servisnih 

zona, materija je koja se utvrĊuje Strategijom razvoja radiodifuzije. Strategija razvoja 

radiodifuzije, meĊutim, umesto da, kako je to Zakonom predviĊeno, broj i vrstu emitera 

utvrĊuje shodno potrebama društva (a poslediĉno i mogućnostima trţišta), broj emitera vezuje 

za tehniĉki maksimum koji raspoloţivi spektar omogućava. Izdavanje velikog broja dozvola za 

analogno emitovanje, moglo bi se pokazati kao problematiĉno i sa aspekta predstojeće tranzicije 

na digitalno zemaljsko emitovanje. 

 

3. Zakon o slobodnom pristupu informacijama od javnog znaĉaja 

 

3.1. Poverenik za informacije od javnog znaĉaja Rodoljub Šabić dostavio je 16.03.2010. 

godine Narodnoj skupštini Republike Srbije Izveštaj o sprovoĊenju Zakona o slobodnom 

pristupu informacijama od javnog znaĉaja u 2009. godini. Isti izveštaj, Poverenik je dostavio i 

Predsedniku Republike, Vladi Srbije i Zaštitniku graĊana. Šabić je izjavio da izveštaj potvrĊuje 

kontinuitet pozitivnih trendova, pre svega stalnog rasta interesovanja javnosti za ostvarivanje 

svojih prava ali, naţalost, i odrţavanje problema na koje je ukazivao u ranijim izveštajima. U 

2009. godini Sluţba Poverenika je imala u radu oko 2800 predmeta. Priliv predmeta je bio za 

oko 23%, a broj rešenih za oko 29% veći nego u prethodnoj godini. Poverenik tvrdi da te 

rezultate treba vrednovati u kontekstu ĉinjenice da je do aprila 2009. imao samo 5 drţavnih 

sluţbenika, a kraj te godine doĉekao sa 11, umesto 69 predviĊenih. Intervencija Poverenika je u 

oko 90% sluĉajeva dala rezultat, traţilac je dobio prethodno uskraćenu informaciju. Šabić je 

ukazao i na neizvršavanje obaveze Vlade da u sluĉaju potrebe obezbedi izvršenje rešenja 



10 

 

Poverenika, što objektivno ohrabruje prekršioce zakona. Poverenik je takoĊe ukazao da raste 

broj tuţbi koje protiv rešenja Poverenika podnose organi vlasti. Po pravilu radi se o tuţbama 

koje Vrhovni sud odbacuje, te je po Povereniku, bez obzira da li iza njih stoji neprihvatljivo 

neznanje ili još neprihvatljivija namera da se odloţi ostvarivanje legitimnih prava javnosti, reĉ o 

traćenju vremena plaćenom novcem graĊana, poreskih obveznika, radi izigravanja prava istih 

tih graĊana. Za prekršioce zakona stimulativno je i to da je, zbog nedovoljne aktivnosti 

nadleţnog ministarstva, samo 7% od oko 1800 evidentiranih prekršilaca zakona (a broj stvarnih 

prekršaja je neuporedivo veći) snosilo kakvu - takvu odgovornost. 

 

Zakonom o slobodnom pristupu informacijama od javnog znaĉaja Povereniku nisu stavljeni na 

raspolaganje mehanizmi kojima moţe prinudno da obezbedi izvršenje svojih odluka, da kazni 

prekršioce zakona, pa ĉak ni da pokrene prekršajni postupak protiv njih. U odnosu na izvršenje 

odluka Poverenika, zakon predviĊa da, u sluĉaju potrebe, njihovo izvršenje obezbeĊuje Vlada. 

Zakonom je takoĊe predviĊeno da Vlada moţe, podzakonskim aktima, bliţe odrediti naĉin 

izvršenja rešenja. Vlada ovo do sada nije uĉinila. TakoĊe, za povredu prava na slobodan pristup 

informacijama od javnog znaĉaja, Zakonom je predviĊena prekršajna odgovornost. Poverenik, 

meĊutim, nije ovlašćen da sam pokreće prekršajne postupke, već je za to ovlašćeno iskljuĉivo 

Ministarstvo za drţavnu upravu i lokalnu samoupravu, preko Upravne inspekcije. Nekoliko dana 

nakon što je saopšteno da je Izveštaj o sprovoĊenju Zakona o slobodnom pristupu 

informacijama od javnog znaĉaja u 2009. godini dostavljen Narodnoj skupštini, Predsedniku 

Republike, Vladi Srbije i Zaštitniku graĊana, Poverenik je 19.3.2010. godine saopštio da je 

odrţao sastanak sa predsednikom Vlade Republike Srbije, Mirkom Cvetkovićem i ministrom za 

drţavnu upravu i lokalnu samoupravu, Milanom Markovićem. Na tom sastanku je dogovoreno 

da će Vlada, bez odlaganja, donošenjem posebne uredbe ili zakljuĉka i predlogom za izmene i 

dopune Zakona o slobodnom pristupu informacijama, obezbediti bolje pretpostavke za 

prinudno izvršenje rešenja Poverenika. Pored toga, Vlada će preduzeti konkretne korake za 

obezbeĊenje izvršenja do sada neizvršenih rešenja, a u tom pravcu će i Upravna inspekcija 

podneti veći broj prekršajnih prijava, stoji u saopštenju Poverenika. 

 

4. Zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina 

  

4.1. Nacionalni savet maĊarske nacionalne manjine u Srbiji na sednici od 26. februara u 

Senti ocenio je da ureĊivaĉka politika dnevnog lista „MaĊar so” ne odgovara interesima 



11 

 

maĊarske manjine u Srbiji, te najavio da će formirati savet za praćenje ureĊivaĉke politike. 

Osnivanje saveta za praćenje ureĊivaĉke politike osudili su Udruţenje novinara Srbije, 

Nezavisno udruţenje novinara Srbije i Nezavisno društvo novinara Vojvodine, a pokrajinski 

ombudsman Dejan Janĉa pozvao je Nacionalni savet da preispita svoju odluku podsećajući da 

po Zakonu o javnom informisanju niko ne sme da ograniĉava, ni posredno, slobodu medija. 

UreĊivaĉki kolegijum „MaĊar soa” objavio je 2. marta saopštenje u kome se kaţe da se prava 

priroda saveta vidi iz ocene da je ureĊivaĉka politika lista loša i da je treba vratiti na pravi put. 

„Podsećamo na to da u programu glavnog urednika, koga je jednoglasno izabrao Nacionalni 

savet – stoji jedan uslov: neprihvatljiv je spoljni uticaj na ureĊivaĉku politiku, za ureĊivaĉku 

politiku je jedino nadleţan ureĊivaĉki kolegijum koji ima podršku cele naše redakcije. Zato 

odluku osnivaĉa doţivljavamo kao omalovaţavanje kompetentnosti redakcije”.  

 

Sporna namera Nacionalnog saveta maĊarske nacionalne manjine u Srbiji, ukazuje, izmeĊu 

ostalog i na probleme koji su izazvani prošlogodišnjim usvajanjem Zakona o nacionalnim 

savetima nacionalnih manjina. Zakonom su, naime, nacionalni saveti ovlašćeni da osnivaju 

medije, te istovremeno omogućeno Republici, autonomnoj pokrajini ili jedinici lokalne 

samouprave da javna preduzeća i ustanove u oblasti javnog informisanja koje u celini ili 

preteţno vrše informisanje na jeziku nacionalne manjine, u celini ili delimiĉno prenose na 

nacionalne savete. U konkretnom sluĉaju, u skladu sa navedenim Zakonom, Nacionalni savet 

maĊarske nacionalne manjine u Srbiji danas je osnivaĉ dnevnog lista „MaĊar so”. Polazeći od 

strukture nacionalnih saveta u koje po pravilu bivaju izabrani predstavnici politiĉkih partija 

manjina, kreirana je potencijalna opasnost da manjinska stranka ili koalicija koja obezbedi 

većinu u nacionalnom savetu, praktiĉno kontroliše medij koji bi trebalo da zadovolji potrebe za 

informisanje na manjinskom jeziku za ĉitavu manjinsku zajednicu. Ni Zakon o nacionalnim 

savetima nacionalnih manjina, ali naţalost ni Zakon o javnom informisanju ne sadrţe adekvatne 

mehanizme zaštite manjinskih medija u ovakvom sluĉaju. Zaštitne odredbe Zakona o javnom 

informisanju, polazeći od svog prevashodno deklarativnog karaktera, mogle bi se pokazati kao 

neadekvatne u ovakvim sluĉajevima.  

 

 

 

 



12 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA 

 

Zakon o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dobit preduzeća 

 

Narodna skupština Republike Srbije usvojila je Zakon o izmenama i dopunama Zakona o porezu 

na dobit preduzeća. Zakon je objavljen u Sluţbenom glasniku 23. marta i stupio je na snagu već 

narednog dana. Ovaj Zakon ima ozbiljne reperkusije po medijski sektor utoliko što je izmenama 

obuhvaćen i ĉlan 40. ranijeg Zakona koji se odnosi na plaćanje poreza po odbitku od 20% na 

prihode nerezidenata od autorskih naknada. Naime, utvrĊena je posebna definicija autorskih 

naknada, razliĉita od one u Zakonu o autorskom i srodnim pravima, utoliko što obuhvata ne 

samo naknade koje se ostvaruju po osnovu autorskog prava, već i naknade koje se ostvaruju po 

osnovu srodnih prava i svih drugih prava industrijske svojine. Shodno novoj, široj definiciji 

autorske naknade, porez po odbitku od 20% plaćaće se, što do sada nije bio sluĉaj, i na sve 

naknade koje domaće kompanije, meĊu njima i mediji, plaćaju stranim medijskim kućama, 

filmskim i video produkcijama, za ustupanje prava na emitovanje njihovih programa u Srbiji. 

Isti porez plaćaće se i na naknade koje domaći kablovski operatori plaćaju stranim vlasnicima 

kanala, kako bi njihovi programi bili dostupni u srpskoj kablovskoj ponudi. Skuplje licencne 

naknade mogle bi rezultirati suţavanjem prostora za programsku, informativnu i kulturnu 

razmenu sa inostranstvom, daljim padom kvaliteta programa srpskih elektronskih medija, 

getoizacijom graĊana Srbije i produbljivanjem tehnološkog i kulturnog jaza sa najrazvijenijim 

zemljama sveta. Kao i u nebrojenim ranijim sluĉajevima, izmene Zakona o porezu na dobit 

preduzeća, i pored toga što direktno i neposredno utiĉu na poslovanje elektronskih medija u 

zemlji, usvojene su bez ikakve javne rasprave ili konsultacija sa medijskim udruţenjima. 

Podsećamo da je prošle godine Skupština na sliĉan naĉin usvojila Zakon o izmenama i 

dopunama Zakona o porezu na dohodak graĊana, kojim  je smanjila iznose neoporezivog dela  

kod isplate honorara. Nakon protesta, izmeĊu ostalih i medijskih udruţenja, taj zakon je ubrzo 

ponovo izmenjen, ali tako da je deo honorara na koji se ne plaća porez  ponovo ostao niţi od 

prvobitnih iznosa, što je rezultiralo većim poreskim opterećenjem za medije. 

 

 



13 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 

KOLEKTIVNIH  ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1. REPUBLIĈKA RADIODIFUZNA AGENCIJA (RRA)  

 

1.1. Kao što je navedeno ranije u ovom izveštaju, Savet Republiĉke radiodifuzne agencije 

doneo je odluku i raspisao Javni konkurs za izdavanje dozvola za emitovanje radio i/ili 

televizijskog programa, i to jedne lokalne dozvole za televiziju, a dve regionalne i 50 lokalnih 

dozvola za radio. Tekst Javnog konkursa, pored naĉina predviĊenog zakonom (u "Sluţbenom 

glasniku Republike Srbije", u najmanje jednom široko dostupnom dnevnom listu i u najmanje 

jednom lokalnom odnosno regionalnom listu na podruĉjima za koje se raspisuje), objavljen je i 

na internet sajtu Agencije 15.3.2010. godine. Kao poslednji dan za podnošenje prijava na Javni 

konkurs, odreĊen je 31. maj 2010. godine, što je u skladu sa Zakonom, kojim je predviĊeno da 

ovaj rok ne moţe da bude kraći od šezdeset dana od dana objavljivanja oglasa. Tekst oglasa 

pogledati ovde  

O mogućim lošim praktiĉnim posledicama ove odluke Saveta RRA, videti u sekciji II - 

Monitoring implementacije postojećih zakona, taĉka 2.2. 

 

1.2. Savet RRA je na sednici od 23. marta 2010. godine našao da nije dozvoljeno emitovanje 

ĉestitki politiĉkih stranaka (odnosno njihovih lokalnih odbora) u formi plaćenih oglasa za Uskrs 

ili druge praznike. Savet je svoje mišljenje obrazloţio pozivajući se na ĉlan 106. Zakona o 

radiodifuziji, u kome se kaţe da je zabranjeno reklamiranje politiĉkih organizacija van 

predizborne kampanje. Savet RRA je imao u vidu da se u ĉlanu 2. stav 2. Zakona o oglašavanju, 

oglasna poruka definiše kao poruka kojom se, pored ostalog, preporuĉuje oglašivaĉ, te da 

bi oglašivaĉ u konkretnom sluĉaju bila politiĉka stranka, odnosno njen lokalni odbor. Savet se 

pozvao i na odredbu 13.6 Kodeksa ponašanja emitera, koja predviĊa da je van trajanja 

predizborne kampanje zabranjeno direktno ili indirektno reklamirati politiĉke organizacije i 

oglašavati njihove skupove, akcije ili manifestacije bilo koje vrste u kojima se pojavljuje njihovo 

puno ili skraćeno ime. Iako u uskršnjoj ili drugoj ĉestitki nije reĉ o sadrţaju u kojem se oglašivaĉ 

preporuĉuje na direktan naĉin, Savet je našao da je u skladu sa odredbom ĉlana 13.6 Kodeksa 

ponašanja emitera, zabranjeno i indirektno reklamiranje politiĉkih organizacija. 

http://www.rra.org.rs/files/1268647657Javni%20konkurs%205.3.pdf


14 

 

2.  REPUBLIĈKA AGENCIJA ZA TELEKOMUNIKACIJE (RATEL)  

 

2.1. U intervjuu za dnevni list Blic, koji je objavljen 1.3.2010. godine, Jasna Matić, ministarka 

za telekomunikacije, izjavila je da je RATEL trenutno u postupku naruĉivanja projekta mreţe za 

digitalno zemaljsko emitovanje. Sam RATEL nije objavljivao informacije vezane za 

projektovanje ove mreţe. Da podsetimo, Akcionim planom uz Strategiju za prelazak sa 

analognog na digitalno emitovanje radio i televizijskog programa u Republici Srbiji, koju je 

Vlada Republike Srbije usvojila 2. jula prošle godine, izrada idejnog projekta distribucione 

mreţe, koji bi podrazumevao i izbor kanala po zonama raspodele, izrada projekta distribucione 

mreţe (primarne i sekundarne), projektovanje MFN/SFN mreţa, bilo je predviĊeno kao obaveza 

RATELa sa rokovima koji su istekli u poslednjem kvartalu prošle, odnosno prvom kvartalu ove 

godine. 

 

2.2. RATEL je tokom marta dostavljao stanicama nova rešenja i obraĉune o naknadama za 

korišćenje radiofrekvencija. Da podsetimo, shodno novom Pravilniku o visini naknade za 

korišćenje radio frekvencija koji je stupio na snagu poĉetkom februara, naknade za korišćenje 

radiofrekvencija znatno su smanjene. Naime, za više od 10% umanjena je osnovica za 

izraĉunavanje naknade. TakoĊe su umanjeni i neki od koeficijenata, što je u odnosu na pojedine 

emitere dovelo do realnog umanjenja naknade i do 50%. Ovakvo smanjenje naknada moglo bi se 

oceniti kao, ako ne jedini, onda jedan od retkih efekata prošlogodišnjih mera Vlade za pomoć 

medijima u uslovima krize, ali znatno zakasneli. Vlada je, naime, tim setom mera, donetim na 

zahtev i predlog medijskog sektora, preporuĉila regulatorima da smanje iznose naknada. 

MeĊutim, paradoksalno, i pored iskazane spremnosti RATELa da odmah postupi po toj 

preporuci, Vlada, najpre, nije prihvatila odluku RATELa o smanjenju naknada, traţeći 

donošenje novog pravilnika, a zatim je novi pravilnik kojim je RATEL odgovorio na preporuku 

Vlade, ĉekao ĉitava dva meseca na neophodnu saglasnost te iste Vlade da bi stupio na pravnu 

snagu.  

 

DRŽAVNI ORGANI  

 

3.  NARODNA SKUPŠTINA REPUBLIKE SRBIJE 

Narodna skupština Republike Srbije je 23. marta 2010. godine donela odluku o izboru novinarke 

Gordane Suše za ĉlana Saveta Republiĉke radiodifuzne agencije. Suša je u Savet agencije 



15 

 

izabrana sa kandidatske liste koju je sastavio Odbor za kulturu i informisanje na osnovu 

predloga udruţenja radiodifuznih javnih glasila, udruţenja novinara i udruţenja filmskih i 

dramskih umetnika i udruţenja kompozitora. Na ovaj naĉin je ovlašćeni predlagaĉ, koga ĉine i 

medijska i novinarska i umetniĉka udruţenja, nakon tri sprovedena postupka kandidovanja i 

usaglašavanja kandidatskih lista, nakon jedne izmene zakona, jednog neuspelog glasanja i 

odluke Odbora, napokon dobio ĉlana izabranog u Savet sa liste za koju ova udruţenja predlaţu 

kandidate. Izbor je obavljen više od trinaest meseci nakon isteka mandata prethodnog ĉlana 

Saveta, Slobodana Đorića. Naime, u junu prošle godine, nakon što je Odbor za kulturu i 

informisanje odbio da uputi na glasanje listu sa tri imena koju su medijska i novinarska 

udruţenja usaglasila, Narodna skupština je menjala Zakon o radiodifuziji. Izmenama je Odbor 

za kulturu i informisanje, za sluĉaj da udruţenja ne usaglase listu sa samo dva imena, ovlašćen 

da vrši predselekciju kandidata. Kada su medijska i novinarska udruţenja kasnije ipak uspela da 

usaglase listu sa samo dva imena, nijedan od dva predloţena kandidata u Skupštini nije dobio 

dovoljan broj glasova. Gordana Suša je bila sve vreme jedan od predloţenih kandidata. Napokon 

je izabrana tek sa treće kandidatske liste koju je Odbor formirao na osnovu predloga medijskih, 

novinarskih i umetniĉkih udruţenja. Po oceni autora ovog izveštaja, izbor Suše je morao biti i 

ranije obavljen, bez nepotrebnih odugovlaĉenja i izmena propisa, a medijska i novinarska 

udruţenja su ovde odnela pobedu, zahvaljujući upornosti i jedinstvu.  

 

4.  MINISTARSTVO KULTURE 

 

Nebojša Bradić, ministar kulture, u intervjuu za Veĉernje Novosti, 27.03.2010. godine, izjavio je 

kako je Delegacija Evropske komisije poĉetkom godine odobrila i finansira projekat Ministarstva 

kulture koji podrazumeva izradu studije medija. Studija će, kako tvrdi Bradić, sadrţati uporednu 

analizu našeg i evropskog medijskog zakonodavstva i institucija zaduţenih za sprovoĊenje 

medijskih politika. Bradić je najavio i analizu medijskog trţišta u zemlji, analizu efekata 

privatizacije medija i poloţaja drţavne novinske agencije Tanjug. Ono što je posebno 

interesantno je tvrdnja ministra Bradića da se uveliko radi na Zakonu o nedozvoljenoj medijskoj 

koncentraciji, koji će se posebno baviti i pitanjem vertikalne koncentracije. “Jedan od najvećih 

problema je to što trenutno ne postoji pravna smetnja po kojoj izdavaĉ dnevnih novina moţe da 

bude i vlasnik distributivne mreţe. To nije u skladu sa dobrom evropskom praksom, i to će se 

menjati” , izjavio je Bradić. 

 



16 

 

Nakon prošlogodišnjih izmena Zakona o javnom informisanju, koje su naišle na nepodeljene 

kritike struĉne javnosti, medijskih i novinarskih udruţenja, ministarstvo je, kao vrstu ustupka, 

prihvatilo predlog medijskih i novinarskih udruţenja za izradu strategije razvoja medija u Srbiji. 

Inicijalno, formirana je radna grupa u koju su ušli predstavnici udruţenja. MeĊutim, primedba i 

samih udruţenja, bila je da radna grupa ne moţe da bude funkcionalna ako za poĉetnu osnovu 

svog rada nema adekvatne studije i analize poĉetnog stanja na koje bi se nadogradila vizija 

razvoja. U navedenom smislu, studija ĉiju izradu finansira Evropska komisija i analiza 

medijskog trţišta u zemlji, mogle bi predstavljati dragocenu osnovu za rad na strategiji.  

 

Ono što, meĊutim, iznenaĊuje je tvrdnja ministra Bradića da se uveliko radi na Zakonu o 

nedozvoljenoj medijskoj koncentraciji. Naime, ministarstvo kulture je još pre nešto više od dve 

godine formiralo radnu grupu koja je izradila Nacrt zakona o nedozvoljenom objedinjavanju i 

javnosti vlasništva javnih glasila, koji je u javnosti ĉešće nazivan zakonom o medijskoj 

koncentraciji. Nacrt, koji se bavio samo horizontalnom, a ne i vertikalnom medijskom 

koncentracijom, prošao je javnu raspravu i rad na njemu praktiĉno je okonĉan još krajem 2008. 

godine. Pod naslovom „radna verzija“ tekst ovog Nacrta i dalje je postavljen na sajtu 

ministarstva kulture. Zvaniĉnici ministarstva ranije su izjavljivali da je Nacrt ušao u proceduru 

dobijanja saglasnosti drugih ministarstava u Vladi, te da će nakon toga ići u skupštinsku 

proceduru. Nakon toga, Nacrt je praktiĉno zaboravljen, te, osim što su na njegovom usvajanju 

insistirala pojedina udruţenja, zvaniĉnici ministarstva ga gotovo nisu ni pominjali. 

Prošlogodišnje usvajanje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju, od 

mnogih je shvaćeno kao definitivna potvrda da se od Zakona o medijskoj koncentraciji odustaje. 

Naime, izmene Zakona o javnom informisanju na drugaĉiji naĉin od Nacrta zakona o 

nedozvoljenom objedinjavanju i javnosti vlasništva javnih glasila tretirale su registar medija. 

Izjava ministra Bradića u navedenom smislu predstavlja potpuno iznenaĊenje.  

 

Ono što je takoĊe moguće, budući da tvrdnja o radu na Zakonu o nedozvoljenoj medijskoj 

koncentraciji nije mogla biti na drugi naĉin potvrĊena, je da je Bradić ili pogrešno interpretiran, 

ili da se pak stavio na jednu stranu u sukobu izmeĊu uprave Veĉernjih novosti i nemaĉke WAZ-

Mediengruppe. U kontekstu navedenog sukoba, posebno je idikativno citiranje Bradićevog 

navodnog ukazivanja na problem vertikalne koncentracije. Naime, tvrdnja da je jedan od 

najvećih problema što ne postoji pravna smetnja po kojoj izdavaĉ dnevnih novina moţe da bude 

i vlasnik distributivne mreţe, mogla bi biti usmerena na WAZ, koji u Srbiji uĉestvuje u vlasniĉkoj 

strukturi izdavaĉa dnevnih listova Politika i Dnevnik, a istovremeno je i iskljuĉivi vlasnik 



17 

 

privrednog društva Štampa sistem koje se bavi distribucijom štampe. Inaĉe, sukob uprave 

Veĉernjih novosti i nemaĉke WAZ-Mediengruppe eskalirao je nakon što je Stanko Subotić, u 

izjavama za TV B92 i crnogorsku TV In optuţio biznismene Milana Beka i Miroslava Miškovića 

da su kupili Veĉernje novosti njegovim novcem. U polemiku se ukljuĉila i WAZ-Mediengruppe 

tvrdnjom da je akvizicija zapravo finansirana njenim novcem, te najavom preuzimanja Veĉernjih 

novosti po dobijanju odobrenja Komisije za zaštitu konkurencije. Nakon što je uprava Veĉernjih 

novosti pokrenula kampanju protiv preuzimanja ovog lista od strane WAZ-a, WAZ je medijima 

dostavio svoj ugovor sa direktorom i odgovornim urednikom Novosti, Manojlom Vukotićem. Iz 

ugovora proizilazi da je Vukotić, istovremeno sa rukovoĊenjem Novostima, pruţao i 

konsultantske usluge WAZ-u, i to kako WAZ tvrdi, vezano za preuzimanje medijske kuće ĉiji je 

direktor. WAZ je medijima dostavio i potvrde o izvršenim uplatama po ovom ugovoru. Uplate su 

vršene u inostranstvu, a Vukotić se nije izjašnjavao po pitanju naĉina na koji je izmirio poreske 

obaveze po ovim uplatama. 

 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE 

 

Iako su i SOKOJ, sa jedne strane i OFPS i Pi sa druge, u drugoj polovini februara objavile pozive 

reprezentativnim udruţenjima korisnika na pregovore o tarifi autorske naknade za korišćenje 

predmeta zaštite iz svojih repertoara, tokom marta ovi pregovori faktiĉki nisu ni otpoĉeli. Jedan 

od razloga su i nedoumice vezane za pitanje dokazivanja reprezentativnosti. Naime, shodno 

novom Zakonu o autorskom i srodnim pravima, reprezentativnim se smatra ono udruţenje 

korisnika koje predstavlja većinu korisnika iz odreĊene delatnosti, odnosno ono kome je 

reprezentativnost priznata na osnovu drugih propisa. U odnosu na radio i televizijske emitere 

kao korisnike, veliki broj izdatih dozvola za posledicu ima ĉinjenicu da nijedno od udruţenja u 

svom ĉlanstvu nema apsolutnu većinu korisnika, niti je, sa druge strane, reprezentativnost bilo 

kome priznata na osnovu medijskih propisa. Ĉak i samo utvrĊivanje broja korisnika udruţenja je 

oteţano iz razloga što od usvajanja Zakona o privrednim društvima, udruţenja faktiĉki ne mogu 

da vrše upis novih ĉlanica u registrima koje vodi srpska Agencija za privredne registre. Ovo iz 

razloga što Zakon o privrednim društvima ne poznaje formu poslovnog udruţenja, u koju su se 

pravna lica, osnivaĉi medija, udruţivali shodno ranije vaţećem Zakonu o preduzećima. Ovo ĉini 

dokazivanje reprezentativnosti brojem ĉlanica praktiĉno nemogućim, budući da registri i dalje 

vode kao aktuelno stanje kakvo je postojalo pre punih šest ili više godina. Alternativno, Zakon o 

autorskom i srodnim pravima predviĊa da se reprezentativnost utvrĊuje na osnovu aktivnosti 

udruţenja, stepena organizovanosti udruţenja i sliĉnih kriterijuma, što ostavlja prostor za 



18 

 

arbitrarnost kod ocenjivanja. Rok za postizanje sporazuma je 60 dana od dana objavljivanja 

javnog poziva, ali će on teško biti postignut. Kako, meĊutim, ovaj rok nije prekluzivan, ostaje 

nada da će dogovor o tarifama ipak biti postignut, te da se tarife neće odreĊivati u postupku pred 

Komisijom za autorsko i srodna prava. 

 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Ministarka za telekomunikacije, Jasna Matić, u intervjuu za „Blic“ objavljenom 1.3.2010. godine, 

izjavila je da je, za svrhu prelaska sa analognog na digitalno emitovanje televizijskog programa, 

Srbija dobila 12,5 miliona evra bespovratnih sredstava od Evropske unije. Uslov korišćenja ovih 

sredstava je imenovanje direktora novog preduzeća Emisione tehnike, što nije uĉinjeno i sa ĉime 

se kasni. “Za sada imamo samo vršioca duţnosti, a ja sam dobila uveravanja da će izbor biti 

izvršen na idućoj sednici Vlade,” izjavila je ministarka. MeĊutim, iako je od objavljivanja 

intervjua, do kraja perioda na koji se ovaj izveštaj odnosi prošlo više sednica Vlade, direktor 

Emisione tehnike i dalje nije imenovan. 

 

Ministarka je u istom intervju objasnila i zbog ĉega je još bilo neophodno izdvajanje Emisione 

tehnike. “Evropska praksa je da postoji jedinstven sistem za emitovanje kako bi se smanjili 

troškovi, da ne bi svaka televizija morala da gradi svoju mreţu predajnika. Do sada je jedan broj 

televizija emitovao program preko RTS, ali to vas uvek dovodi u nezgodnu situaciju. Evropska 

praksa je da se napravi sistem koji se bavi samo time”, izjavila je Jasna Matić.  

 

Na pitanje vezano za naĉin prelaska na digitalno emitovanje i eventualni period simulkasta, 

odnosno istovremenog emitovanja i digitalnog i analognog signala, ministarka je objasnila da 

prelazak u Srbiji ne moţe da ide postepeno .”Naš zakon o radiodifuziji predviĊa da se, ĉim se 

oslobodi neka frekvencija u spektru za emitovanje, odmah aukcijom dodeli na korišćenje nekom 

drugom. U drugim zemljama spektar nije tako zakrĉen i onda imate slobodan prostor da deo po 

deo selite. Mi tu opciju nemamo, pa ćemo u trenutku napraviti prelaz sa analognog na digitalno 

emitovanje”.  

 



19 

 

Osim ĉinjenice da direktor Emisione tehnike i dalje nije imenovan, u periodu na koji se ovaj 

izveštaj odnosi, nije došlo do vidljivog napretka ni po jednoj od aktivnosti predviĊenih Akcionim 

planom uz Strategiju za prelazak sa analognog na digitalno emitovanje radio i televizijskog 

programa u Republici Srbiji, što već ozbiljno dovodi u pitanje iskrenost drţave u namerama da 

se na digitalno emitovanje televizijskog programa zaista i preĊe u aprilu 2012. godine. 

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Agencija za privatizaciju objavila je 4.3.2010. godine javni poziv za uĉešće na javnoj aukciji koja 

će se odrţati 23.04.2010. u Beogradu radi privatizacije Javnog preduzeća Radio Leskovac, 

Javnog preduzeća Radio Televizija Brus, Javnog preduzeća za informisanje Mladenovac, Javnog 

informativnog preduzeća Radio Poţega, Javnog preduzeća Televizija Poţega i Javnog preduzeća 

Radio Pirot. 

 

Nešto kasnije, 12.3.2010. godine, mediji su preneli kako je Javno preduzeće "Štampa radio i 

film" (ŠRIF) iz Bora, optuţilo predsednika opštine Bor, Branislava Rankića iz Srpske radikalne 

stranke, da je zabranio isplatu zarada radnicima tog medijskog preduzeća jer nisu emitovali 

jednosatni film o suĊenju njegovom stranaĉkom lideru Vojislavu Šešelju u Hagu. Sukob ove 

medijske kuće i Rankića poĉeo je nakon nedavnog emitovanja dvadesetominutnog 

propagandnog materijala o nastanku Demokratske stranke, u okviru emisije u kojoj su gostovali 

funkcioneri opštinskog odbora DS. U saopštenju ureĊivaĉkog kolegijuma se navodi da je ŠRIF 

ponudila Rankiću da, umesto filma sa suĊenja predsedniku SRS u Hagu, gostuje 60 minuta na 

TV Bor, što je on odbio. Rankić je potvrdio za agenciju Beta da je odbio da ŠRIF-u isplati zaradu 

iz budţeta opštine i kazao da će to uĉiniti kada radikalima izaĊu u susret, kao što su uĉinili 

Demokratskoj stranci. “U ŠRIF-u sada imaju mogućnost ili da isprave grešku, ili da zaradu traţe 

od DS-a”, kazao je Rankić. U ŠRIF-u su ocenili da je Rankićeva odluka o zabrani isplata 

radnicima direktno mešanje u ureĊivaĉku politiku i ucena, jer se oni ne finansiraju iz budţeta 

SRS, već opštinskog budţeta u koji se sliva novac graĊana Bora.  

 

DogaĊaji iz Bora predstavljaju još jedno svedoĉanstvo o neodrţivom poloţaju javnih lokalnih 

medija i dodatni argument za neophodnost privatizacije. Ono što je ĉinjenica, je da vaţeći pravni 

okvir ne predviĊa nikakve sistemske mehanizme kojima bi nezavisnost ureĊivaĉke politike  



20 

 

javnih lokalnih medija mogla da se brani. Ovi mediji i zaposleni u njima ostavljeni su na milost i 

nemilost lokalnim moćnicima i dovedeni su u situaciju da ureĊivaĉke odluke ne mogu da donose 

autonomno i u interesu javnosti. 

 

 

VII ZAKLJUĈAK 

 

Pojedine dobre vesti, kao što je ona da je izborom Gordane Suše nakon više od godinu dana 

popunjen sastav Saveta Republiĉke radiodifuzne agencije, ili da se radi na studiji ĉiju izradu 

finansira Evropska komisija i analizi medijskog trţišta u zemlji, a što bi trebalo da omogući dalji 

rad na medijskoj strategiji, ili da shodno prošlogodišnjim izmenama Kriviĉnog zakonika, sudovi 

stroţe sankcionišu pretnje novinarima i napade na njih, mogle bi da ukazuju da se Srbija kreće u 

pravcu iznalaţenja rešenja za brojne probleme sa kojima se medijska scena suoĉava. Sa druge 

strane, meĊutim, postoje i dijametralno suprotne naznake, i primeri opstrukcije bilo kakvih 

reformskih pomaka. Neki od tih primera su izmene poreskog zakonodavstva koje znatno 

poskupljuju programsku razmenu sa inostranstvom, kao i ozbiljno kašnjenje sa ispunjavanjem 

obaveza po Akcionom planu uz Strategiju za prelazak sa analognog na digitalno emitovanje 

radio i televizijskog programa. TakoĊe, problemi do kojih će dovesti odlaganje i izbegavanje 

privatizacije javnih medija i na koje medijska udruţenja godinama ukazuju, pokazali su se u 

punom svetlu, u periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi. Odsustvo bilo kakvih mehanizama 

sistemske zaštite budţetski finansiranih medija od uticaja na ureĊivaĉku politiku koji vrše 

njihovi formalni osnivaĉi, bilo da se radi o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, kao u 

sluĉaju dnevnog lista „MaĊar so”, bilo da se radi o lokalnim vlastima, kao u sluĉaju Javnog 

preduzeća "Štampa radio i film" (ŠRIF) iz Bora, još jednom potvrĊuje neophodnost okonĉanja 

procesa privatizacije javnih medija. Pri tom, primeri pojedinaĉnih neuspelih privatizacija, ne 

mogu biti izgovor za odustanak od ovog procesa u celini, budući da društvo jednostavno ne 

poseduje mehanizme za odbranu od zloupotrebe sredstava poreskih obveznika za najogoljeniju 

promociju stranaĉkih politika i stranaĉkih lidera, nauštrb ostvarivanja javnog interesa. Sve dok 

vlast nastavlja da menja fokus svoje agende za novu medijsku javnu politiku shodno potrebama 

sopstvene politiĉke promocije ili ulagivanja interesu krupnog kapitala, medijska scena u Srbiji 

teško moţe da oĉekuje ozbiljan napredak. A da vlast postupa upravo tako, najupeĉatljivije 

svedoĉe izjave ministra kulture. Dok je prošlog meseca izjavljivao da je najznaĉajniji problem u 

medijskom sektoru izostanak ili manjak odgovornosti prema javnosti i javnoj reĉi, a izmenjeni 

Zakon o javnom informisanju podsticajan za ureĊenje medijskog prostora, ministar se ovog 



21 

 

meseca bavio arbitriranjem u sukobu izmeĊu domaćih tajkuna i nemaĉke WAZ-Mediengruppe, 

te prebacivanjem fokusa na pitanje vertikalne koncentracije, odnosno situacije u kojoj su 

izdavaĉi dnevnih novina istovremeno i vlasnici distributivne mreţe. Idućih meseci, po svemu 

sudeći, fokus agende srpskih vlasti biće na nekoj novoj temi, a da nikakvi pomaci, ni po pitanju 

odgovornosti prema javnosti i javnoj reĉi, ni po pitanju zaustavljanja dalje medijske 

koncentracije, bilo horizontalne ili vertikalne, neće biti napravljeni. 

 

 


